Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen.
Er zijn in onze huisartsenpraktijk meerdere mogelijkheden om klachten aan ons door te geven.
- Tips, klachten en complimentenbusje.
Dit brievenbusje staat bij ons in de huisartsenpraktijk. Er liggen formulieren in de wachtkamer. Hier kunnen patiënten een tip, klacht of compliment aan ons doorgeven. Dit formulier is anoniem, de patiënt krijgt hier dus ook geen terugkoppeling over.
De ingevulde brieven worden besproken tijdens het werkoverleg. - Klacht via klachtenformulier website, klacht via de mail, klacht via de assistente.
Deze klachten komen per mail of direct aan de balie binnen. Deze klachten zijn NIET anoniem. De patiënt zal altijd een reactie op de klacht krijgen, dit kan zowel per mail, telefonisch of per brief. Mocht de klacht bij de assistente terecht komen en kan de assistente de klacht direct oplossen, dan wordt dit gedaan. - Officiële klacht via onze klachtenprocedure via een uitgebreider klachtenformulier.
Hierbij wordt de klachtenprocedure in acht genomen. Alle benodigde stukken worden zowel door de ‘klager’ als door de huisarts ingevuld. (Vaak gaat dit over medisch inhoudelijke dingen)
Deze klachten worden altijd door een huisarts afgehandeld. De assistente kan de juiste formulieren aan de patiënt meegeven.
Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Onze huisartsenpraktijk is officieel aangesloten bij het landelijk klachtenbemiddelingsbureau SKGE (www.skge.nl).
De klachtenfunctionaris van SKGE zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190.
Wanneer een klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de patiënt deze voorleggen aan de geschillencommissie. De klacht wordt dan een geschil. In zo’n geschillencommissie zijn zowel de patiënten federatie als de zorgberoepsgroep vertegenwoordigd. De voorzitter is een (voormalig) rechter. Deze evenwichtige samenstelling zorgt voor een onafhankelijk, onpartijdig en deskundig oordeel. SKGE faciliteert de geschillencommissies voor de huisartsenzorg.
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u vinden op www.skge.nl.